A futómű beállítás paraméterei alapvetően befolyásolják a gépjárművek menetdinamikai tulajdonságait, a gumiabroncsok kopását és tapadási képességét. A futómű időről-időre elállítódhat a napi igénybevételnek, erőhatásoknak, kátyúknak köszönhetően. A nem megfelelően beállított futómű növelheti az autó üzemeltetési költségeit (pl. gyorsabb gumikopás, magasabb fogyasztás, alkatrészek gyorsabb elhasználódása), terheli a gömbfejeket, kerékcsapágyakat, felfüggesztéseket és a lengéscsillapítókat. A rossz futómű beállítás leggyakoribb jele a gumiabroncsok egyenetlen és gyors kopása, illetve a jármű egyenestől való elhúzása.
A beállítás elvégzése előtt minden esetben átvizsgáljuk a futóművet. Amennyiben az nincs teljesen rendben, az egyik alkatrésze nem rendeltetésszerűen működik, vagy elhasználódott, úgy a beállítást nem tudjuk elvégezni. A szükséges javításokról egy részletes árajánlatot készítünk, majd a futómű javítása után tudjuk annak beállítását elvégezni.
A futómű beállítását évente legalább egyszer ajánlott elvégeztetni. Legjobb megoldás ezt megtenni a szezonális, téli-nyári gumicsere alkalmával. Itt bővebben olvashat róla, hogy pontosan miért.
A futőműállítás folymata
Az első és hátsó futómű beállítást általában 30-50 perc alatt végezzük el, a futómű teljes körű átvizsgálásával együtt. Legelőször elvégezzük a futómű állapotának felmérését. A következő lépés a megfelelő guminyomások beállítása, majd rögzítjük a kormányközepet és a fékpedált. Ezek után a futóműállító berendezés beméri a futómű aktuális paramétereit (kerékdőlést, összetartást, utánfutást). Ekkor a gyári értékeknek megfelelően beállítjuk az első, illetve a hátsó futóművet. Végezetül a régi és az újonnan beállított értékeket tartalmazó dokumentumot átadjuk az Ügyfélnek.
Prémium futóműállító technológia
Szervizünkben a Corghi futómű beállító berendezését használjuk, ami garancia a minőségi munkára. Az olasz cég egyes termékeivel a Forma 1-es csapatok kizárólagos besszállítója, illetve jelen vannak a WRC-ben és Moto GP-ben is.
A futómű beállítás paraméterei
Kerék összetartás:
Pozitív a kerék összetartás, ha a kerekek eleje befelé fordul, negatív pedig ha a kerekek eleje kifelé fordul. Ha az összetartás nem a megfelelő értékre van beállítva, akkor a túl nagy széttartás miatt az abroncsok belső oldalai egyformán nagyobb mértékben kopnak. Túl nagy összetartás esetén a gumik futófelületének a külső oldala kopik egyenlő mértékben. A rosszul beállítot kerék összetertás nem csak a gumiabroncsok kopását befolyásolja, hanem a gépjármű menetstabilitást is. A legtöbb járműnél csak ezt az értéket lehet állítani.
Kerék dőlés:
A kerékdőlés fontos a gépjármű kanyarodás közbeni stabilitásában. A mai autók kerékdőlése általában -1 fok. Ez azt jelenti, hogy a kerekek teteje befelé dől, ezért kanyarodás közben nagyobb megtámasztást kap az a kerék amire a terhelés esik. Minél sportosabb egy futómű annál negatívabb ez az érték. Ha a két kerék dőlése eltér egymástól, akkor az autó egyenes úton elhúzhat. Ha a kerék a megadott gyári értéknél nagyobb mértékben dől befelé akkor a belső oldala, ha kifelé akkor a külső oldala kopik a guminak.
Utánfutás:
Az utánfutás a lengéscsillapító előre néző szöge. Ha a jobb és bal oldali kerék utánfutási szöge nem egyezik meg, akkor az autó elhúz arra az oldalra, amelyiken kisebb az utánfutási szög.
Ha a következő problémákat észleli, keresse fel szervizünket futómű beállításra:
- elhúz az autó valamilyen irányba
- bizonytalan a jármű úttartása
- kopogó hang
- kanyarodásnál visító gumiabroncsok
- gumik széleinek rendellenes kopása
- kormányrázás 60 km/óra sebesség felett
- kormányrázás fékezés közben
- búgó, morgó hang a kerekek felől
Szolgáltatás | Típus | Nettó ár |
---|---|---|
Első futómű beállítás (futómű átvizsgálással) | szgk | 12 700 Ft |
Első és hátsó futómű beállítás (futómű átvizsgálással) | szgk | 18 000 Ft |
Első futómű beállítás (futómű átvizsgálással) | tgk | 17 000 Ft |